Ważne problemy naszych dzieci

 

Ważne problemy naszych dzieci

 

  Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2011/12 Gminna Biblioteka Publiczna wznowiła zajęcia czytelnicze. W swoich skromnych progach gościmy klasy pierwsze Szkoły Podstawowej z wychowawczyniami: p. Barbarą Gontarek i p. Magdaleną Celmer. Spotykamy się dwa razy w tygodniu, by odkrywać nowe pokłady czytelnicze i zaszczepiać przyjemność obcowania z książką wśród najmłodszych. Tym razem nasza biblioteka podjęła się dość trudnego zadania, ponieważ  poruszamy sprawy dotyczące ważnych problemów naszych dzieci.. Seria „Wielkie problemy naszych dzieci” prezentuje historyjki terapeutyczne, służące zwerbalizowaniu problemu, a tym samym sprzyjające zrozumieniu lęków, obaw, niepowodzeń oraz pokazujące, jak należy sobie z nimi radzić. Czytanie tych opowiadań ma na celu wspieranie dzieci i pomaga w nabywaniu umiejętności rozwiązywania różnych trudności, budowaniu relacji z innymi i uwrażliwia na potrzeby ludzi.

    Mateusz- bohater opowiadania „Mamo, boję się szkoły”  nie lubi chodzić do szkoły. Ma problemy z szybkim rozumieniem poleceń nauczycielki, koledzy sobie z niego żartują, nauczycielka dzieli uczniów na lepszych i gorszych, a do tego wszyscy wolą przyjaźnić się z Łukaszem. To wszystko sprawia, że Mateusz czuje się przygnębiony. Ratunkiem staje się wyrozumiałość mamy. Ona daje Mateuszowi narzędzia do naprawy tej sytuacji. Zaserwowała synowi  „kurację” : codzienne ćwiczenia uśmiechu. ”Jeśli się uśmiechniesz, również inni uśmiechną się do ciebie. Uśmiech jest zaraźliwy, ale jest to choroba, która tworzy przyjaźń”. Dzieci w bibliotece posłuchały tej rady. Wykonały uśmiechy, które stworzyły wspaniały plakat: „TY TEŻ SIĘ UŚMIECHNIJ!” Opowiadanie to proponuje dziecku rozwiązanie trudnego problemu jakim jest niechęć do szkoły. Problem aklimatyzacji, próby odnalezienia swojego miejsca w klasie szkolnej, chęć zdobycia akceptacji przez rówieśników, poczucie niesprawiedliwości ze strony nauczycielki, porównywanie się z innymi bardziej sprawnymi i przez to bardziej lubianymi dziećmi, to poważne problemy z jakimi borykają się mali uczniowie.

  „Czy silniejszy zawsze zwycięża?”  Dzieci odpowiedziały jednomyślnie NIE. Nie liczy się siła mięśni, a ostatecznie zwycięża ten, który ma zupełnie inne wartości np. piękne serce, mądrość. Szymon, klasowy łobuz, jest codziennym koszmarem Dawida. W jaki sposób można uniknąć szturchańców, docinków i tego okropnego niepokoju przed lekcjami. Co robić ? Uciec i ukryć się, czy ostatecznie zmierzyć się z Szymonem. Czasami tak bardzo trudno znaleźć sobie przyjaciół. Historia opowiedziana w tej książce pokazuje, na czym polega przyjaźń, w jaki sposób przezwyciężać strach, dostrzec wartość w sobie i takie cechy, które mogą pomóc w walce z chuligaństwem w szkole.

    Tuż przed Wszystkimi Świętymi  czytaliśmy historyjkę „Gdzie są ci, którzy odeszli na zawsze?” i choć ta opowieść dotyczyła morskiego świata ryb, krabów, mew i innych żyjątek  to symbolicznie odnosiliśmy to do naszego ludzkiego życia i śmierci. Pewnego dnia tatuś małej rybki nie wraca do domu. Mały Lin słyszy od mamy, że tatuś odszedł do innego świata i teraz pływa w oceanie nieba. Malec odkrywa, że choć taty nie ma przy nim, nadal będzie otaczać go opieką. Życie i śmierć  przedstawiono tu jako jedność. O życiu zawsze chętnie rozmawiamy, ale przy  śmierci zatrzymujemy się. Jednak kiedy temat śmierci podejmuje się otwarcie, jako inną, drugą stronę życia, nie prowadzi to do niepokoju i strach

     Ośmioletni bohater książki „Kłamstwo ma krótkie nogi”- Andrzej, jest niezwykle pomysłowym kłamczuchem. Wymyślone przez siebie historie opowiada mamie, babci i dziadkowi, twierdząc, że są "najprawdziwsze na świecie". W krainie fantazji jest zawsze bohaterem. Każdego dnia ilość kłamstw rośnie i rośnie, do momentu gdy, Andrzej odkrywa, że prawdziwym bohaterstwem i szczęściem jest mówienie prawdy.

     Książka „Dziadek jest chory” opowiada o pięknych relacjach między dziadkiem i wnukiem, ma charakter wspomnień, wydarzenia opisywane są z perspektywy czasu. Wracający ze wspólnego spaceru dziadek z wnuczkiem mają kłopot z odnalezieniem drogi powrotnej. Dziecko myśli, że to nowa zabawa i prowadzi dziadka do domu. Okazuje się, że były to pierwsze symptomy choroby Alzheimera. Po pewnym czasie dziadek zostaje umieszczony w hospicjum. Wnuczek próbuje sobie ten fakt tłumaczyć na miarę własnych doświadczeń. Hospicjum porównuje do przedszkola, pielęgniarkę do nauczycielki, jednak nie rozumie dlaczego to „ przedszkole” dziadka jest czynne także w dni wolne od pracy. Często go odwiedza, obok radości ze wspólnej zabawy podobnej do tej przed chorobą przeżywa również rozczarowania. Z trudem akceptuje zaniki pamięci dziadka. Z pomocą przychodzą mu dorośli. Pomimo choroby więź między dziadkiem i wnukiem nie zmienia się.

   W przedmowie do książki  "Będę miał braciszka" Mariateresa Zattoni zaznacza, że opowiadanie to nie tylko porusza problem wychowania seksualnego, rodzenia się dzieci, ale traktuje o życiu i jego początkach. Bohater opowiadania, równocześnie narrator, zastanawia się skąd się wziął, w jaki sposób mógł zmieścić się w brzuchu mamy skoro ona ma taki mały i płaski brzuch " Tajemnica życia wydaje mu się wspaniała i niezwykła. Tę tajemnicę może teraz poznawać, bowiem mama spodziewa się kolejnego dziecka. Chłopiec w oczekiwaniu na narodzenie brata wspomina przeżycia swojej koleżanki, która początkowo bardzo się cieszyła, że będzie miała siostrę. Radość ta jednak się skończyła kiedy jej mama urodziła braci bliźniaków. Bohater opowiadania również odczuwa niepokój. Mama opowiada mu jak rozwija się dziecko, pozwala mu słuchać bicia jego serca. Wspólnie wybierają imię dla nowego członka rodziny. Po narodzinach brata, chłopiec zauważa, że mama ma mniej czasu dla niego, za to relacje między nim a ojcem znacznie się zacieśniły. Dziecko odkrywa, że zanim pojawi się nowy człowiek istnieje już myśl o nim. Sposób narracji jest dostosowany do poziomu młodszego dziecka, obala w nim mity dotyczące "bociana" i "kapusty". Interesujący i piękny jest język opisujący tajemnicę życia i narodzin. Książka dotyka różnych problemów, które mogą się nurtować maluchów. Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo często stawiają pytania dotyczące powstania życia, chcą słuchać opowiadań o swoim pojawieniu się na świecie.

BIBLIOTEKA Ważne problemy naszych dzieci

Wirtualny spacer
emapa
SCDPJPII
KRUS2
ePUAP